Skip to main content
Slider_Una mica d'historia

Una mica d'història

El Museu s’ubica a les instal·lacions originals del dipòsit de locomotores de vapor de Vilanova i la Geltrú, unes edificacions ferroviàries a cavall entre el segle XIX i començaments del segle XX.

 

Al setembre del 1972 es va celebrar el XIX Congrés de Modelistes Europeus del Ferrocarril (MOROP), una exposició de locomotores de vapor al dipòsit, que s’havia tancat el 1967.


Celebrat el Congrés, els vehicles van quedar apartats i les edificacions tancades fins al 1980, any en què els diferents organismes públics implicats (RENFE, Generalitat de Catalunya i Ajuntament de Vilanova i la Geltrú) es van interessar en la creació d’un Museu del Ferrocarril a Catalunya, que obria les seves portes l’any 1990.

 

Al 1992 la Fundación de los Ferrocarriles Españoles es va fer càrrec de l’equipament de Vilanova.

 

Història del Museu del Ferrocarril

 

Disposem de més de cinquanta vehicles de totes les classes: nombroses locomotores elèctriques, dièsel i cotxes de viatgers de diversos tipus, entre els quals hi ha la composició completa del Tren del Centenari, rèplica del primer tren que va circular a la península el 1848, o el primer Talgo que va funcionar.

 

Formem part de la xarxa de museus de la tècnica de Catalunya des de 1996 del Sistema del Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya.

 

 

EL PATRIMONI FERROVIARI INDUSTRIAL

 

El desenvolupament dels ferrocarrils espanyols és una història bastant interessant. Sabies, per exemple, que el primer ferrocarril espanyol estava a Cuba? No? Bé, és veritat! Això i algunes dades més interessants sobre la història del ferrocarril a Espanya es poden trobar aquí. Per mostrar la diferent velocitat de desenvolupament en els diferents països, també s'esmenta la història britànica.

 

Per obtenir més informació sobre la data que t'interessa, fes click sobre aquesta infografia!

 

 

 

CONSERVACIÓ

 

La conservació del patrimoni a Espanya és gestionat pel Ministeri de Cultura a través de l'Institut de Patrimoni Cultural Espanyol (IPCE) en el qual s'inclou el Pla Nacional de Patrimoni Industrial. En aquest Pla s'esmenten alguns elements i obres d'enginyeria ferroviària, com ara viaductes, ponts i túnels, i també altres formes de transport que també són patrimoni ferroviari industrial al territori, però no específicament col·leccions Museu del Ferrocarril. Consulta-ho aquí

El ferrocarril ha estat durant dècades la referència en els modes de transport i la seva evolució ha tingut un notable impacte visual en el paisatge i les formes de vida a la societat contemporània. El llegat del tren pot explicar i contextualitzar la vida de la majoria de les persones des de mitjan segle XIX. La identificació, selecció, emmagatzematge i inventari de patrimoni ferroviari són complexos a causa de la singularitat de la seva propietat i el gran nombre d'elements a ser conservats. Diferents coses com ara les tipologies, la naturalesa i les arrels territorials han de ser considerats. Vehicles d'èpoques diferents, edificis, infraestructura i conjunts, per exemple, estacions, tallers o magatzems s'uneixen als documentals o són actius intangibles. Cal protegir els criteris sòlids i uniformes dels elements mobles i immobles de guardar-los per a l'ús i benefici dels ciutadans d'avui i les generacions futures.

 

És important millorar la consciència social i institucional del valor per impulsar projectes existents i la realització d'altres noves. A Madrid es col·loca la seu de la Fundació dels Ferrocarrils Espanyols, un grup està treballant amb centres de dipòsit especials, col·leccions i projectes territorials per articular una adreça coherent i completa de la història general del ferrocarril. A Catalunya hi ha també un grup de treball per portar a tots els interessats ferroviaris, incloent els museus ferroviaris, junts. Ells estan treballant per millorar la visibilitat del patrimoni en les reunions mensuals.

 

 

Historia del ferrocarril en Cataluña

 

 

Conservació al Museu del Ferrocarril de Catalunya

 

En el camp de la conservació, el museu Catalunya Ferrocarril, és assistit per una associació de voluntaris anomenats SiC (socis i col·laboradors del Museu). L'associació consisteix de persones que treballen voluntàriament per oferir el seu treball no remunerat en diferents àrees d'acció:


- Conservació: fundar un grup específic dels voluntaris que s'encarreguen de la restauració de les peces del patrimoni mantinguts pel museu.
- Promoció: ajuden a promoure el museu a la regió geogràfica mitjançant la creació de fullets
- Activitats: ajuden a dur a terme activitats al museu en dates especials amb un alt nombre de visitants i esdeveniments especials per tal d'optimitzar el servei ofert
- Documentació: ajuden a organitzar la biblioteca, problemes de documentació i investigació.

 

Pots saber més sobre la tasca de conservació en aquest vídeo.

El Museu de Vilanova rep al voltant de 33.000 visitants l’any.